Search Engine Optimization and "Other Stuff" Blog

poniedziałek, lutego 12, 2007

12 zasad dobrego SEO

Krążąc po internecie (a jak!) natknąłem się na pewien artykuł, który postanowiłem po części przetłumaczyć (dzięki Gary!). Generalnie skupia on w większości zasady znane wielu z Was od dawna. Jest jednak kilka, które dla mnie jak i dla Was mogą być dosyć nowe. Postanowiłem zaprezentować je tutaj, mam nadzieję, że tłumaczenie dobrze odda sens słów.

12 zasad dobrego SEO

  1. Content - wysokiej jakości zawartość serwisu, pisana przez ludzi, którzy znają się na rzeczy, są osobami z branży, której dotyczy serwis lub też osobami, którym możemy zaufać, że najpierw pomyślą, zanim napiszą. Nowa treść powinna pojawiać się jak najczęściej, nie co miesiąc, nie co tydzień, najlepiej codziennie. Jeśli przeanalizujecie swoje logi, dowiecie się jak często boty zaglądają na Waszą stronę. Jeśli zauważają na niej nowy content, robią to częściej. Dobre serwisy odwiedzane są przez boty kilka razy dziennie. Co więcej, jeśli boty nie znajdą nowego contentu, wtedy szybko opuszczą stronę, jeśli natomiast będziemy często podsuwać im nową treść, wtedy możemy liczyć na to, że zostaną dłużej na naszej stronie, a co za tym idzie, będą podążać naszymi linkami w poszukiwaniu większej ilości nowej treści (właściwa nawigacja serwisu może zdziałać w tej mierze cuda). Nowy, ciekawy content to mnóstwo pracy i czasu, a czasem też i pieniędzy, ale to właśnie on wyróżnia Nasz serwis spośród tysięcy innych stron.
  2. Link przychodzące ze stron o dobrej renomie oraz pokrewnych tematycznie - strony o dobrej renomie, to strony zazwyczaj z PageRank 4 lub więcej, z których nie wychodzi więcej niż około 50 linków lub też strony z niższym PageRank, z których wychodzi co najwyżej 10-25 linków. Do najlepszych referrerów należą fora, blogi. Zdobywanie linków powinno być ciągłym, przemyślanym procesem. Linki, dla optymalnego efektu powinny wskazywać naszą stronę przez co najmniej 12-18 miesięcy. Duże, krótkotrwałe skoki linków w górę, a następnie szybki spadek to czerwone światło dla wszystkich wyszukiwarek. Tylko ciągłe, zrównoważone budowanie linków zagwarantuje nam pozycje na czele rankingów w dłuższej perspektywie. To oznacza zakaz partycypowania w farmach linków (wyszukiwarki potrafią wyłowić je w sieci). Algorytmy wyszukiwarek cenią ponad wszystko naturalne formy linkowania (albo takie, które wyglądają na naturalne).
  3. Zróżnicowane tytuły i opisy - były i wciąż są ważnym elementem każdej strony. Tytuł wciąż służy algorytmom do klasyfikowania tematyki strony i porównywania z zapytaniami użytkowników zarówno w wynikach organicznych, jak i płatnych reklamach. Opis (description) wciąż ma swoją wagę.
  4. Architektura strony/Nawigacja - to jak dobrze wewnętrznie linkowany jest nasz serwis jest wyznacznikiem tego, jak wieloma linkami podążać będą boty i jak długo pozostaną na naszych stronach.
  5. Słowa kluczowe - używaj na stronie 2-3 fraz kluczowych, nie przesadzaj z ich ilością, ale nie zapomnij też o tym, żeby znalazły się w każdym istotnym miejscu (tytuł, opis, keywords, treść, linki, tagi grafik).
  6. Mapy serwisu w XML - podsunięcie pod nos przeglądarek map to najlepszy sposób na ułatwienie im dotarcia do nas. Zarówno Google, jak i Yahoo i MSN zaadoptowały je już w swoich usługach. Korzystanie z map w XML daje nam wiedzę, kiedy i jak długo odwiedzał nas dany bot, ale także pozwala nam dowiedzieć się czy znalazł jakieś błędy.
  7. Media - grafiki, dźwięki audio, jak i obrazy wideo - staraj się, aby one także stały się częścią Twojego serwisu. Google, Yahoo i MSN, już teraz bądź też w niedalekiej przyszłości będą starały się ułatwić dotarcie użytkownikom do Naszych serwisów właśnie poprzez wyszukiwanie grafiki (Google Images), dźwięku i obrazu wideo.
  8. Web 2.0 - promowanie się w blogach i na forach internetowych dużych serwisów (flickr, myspace, technorati) poprzez publikacje.
  9. Sieci mobilne - starajmy się tworzyć serwisy, które będą dostępne także osobom korzystającym z internetu za pomocą telefonów komórkowych oraz wszelkich innych urządzeń przenośnych mniejszych od laptopów.
  10. Pokrewność tematyczna stron - staraj się aby nawigacja Twojego serwisu stwarzała wrażenie spójnej. Linkuj strony pomiędzy sobą tylko wtedy, kiedy ich treść jest ze sobą powiązana.
  11. Ciągłe monitorowanie i analiza statystyk - jest kluczową sprawą. Umiejętna analiza wyników naszych stron, zarówno tych organicznych, jak i płatnych, oraz zachowań użytkowników jest kluczowa dla odniesienia sukcesu.
  12. Buduj serwis o dobrej renomie - gromadź linki ze stron o pokrewnej tematyce, publikuj artykuły. Pamiętaj, że linki to to, czego potrzebujesz, ale to linki ze stron o pokrewnej tematyce wyniosą Cię wysoko w wynikach. Staraj się gromadzić linki ze stron władz publicznych (*.gov) oraz stron poświęconych nauce ( *.edu).

1 komentarz:

Unknown pisze...

Aż sobie normalnie to druknąłem :)

----
Wymiana linków