Search Engine Optimization and "Other Stuff" Blog

wtorek, października 30, 2007

MODx CMS

Dziś trafiłem na dosyć ciekawy system zarządzania treścią MODx (www.modxcms.com). A właściwie zasugerowałem się pozytywnymi opiniami wielu brytyjskich pozycjonerów. Postanowiłem system sprawdzić i właśnie jestem w fazie testów. Myślę, że docelowo wykorzystam go do postawienia precla na subdomenie i sprawdzę jego funkcjonalność i zainteresowanie nim ze strony osób dodających wpisy. Pozytywnie na pewno wygląda sprawa obsługi polskich znaków, stronę kodową można w łatwy sposób ustawić w opcjach. To samo tyczy się CURL i przyjaznych linków, które mogą być ustawiane indywidualnie przez użytkowników, jak i generowane na podstawie tytułów. Na razie staram się całość ogarnąć, konfiguracja sprawia trochę problemów, ale też nie miałem jeszcze czasu na bliższe zaznajomienie się z całością. Myślę, że już w najbliższym czasie, po ukończeniu poradnika dla Drupala i postawieniu precla na MODx, będę mógł podzielić się także konfiguracją tego systemu pod agregator artykułów.

poniedziałek, października 29, 2007

Update PR ?

To był bardzo szybki update, a w zasadzie to raczej downgrade, bo inaczej tego nazwać nie można. Z niezrozumiałych powodów wysoko w górę poszybowały śmieciowe stronki, a po łapach oberwało się starannie, merytorycznie prowadzonym serwisom. Utrwaliła się tendencja obniżania wpływu linków z katalogów na obliczanie samego PR. Wyniki jednak rekompensują straty, większość stron mocno awansowała, poza jedną frazą, która wyleciała bez powodu w kosmos (co ciekawe, stało się to dokładnie miesiąc po jej pierwszym wylocie) i nie wraca jak na razie. Nowy PR nadany preclom spowodował masowy ruch wśród pozycjonerów. Po weekendzie zanotowałem zwiększone zainteresowanie moimi preclami. Najwięcej zyskał tutaj mój pierwszy precel, dobrze podlinkowany (choć dostał jedynie PR1), w którym zanotowałem pięciokrotny wzrost ilości wpisów ( po odrzuceniu całego śmietnika, który każdego dnia jest zgłaszany).

W Stanach wrzesień okazał się czarnym miesiącem dla właścicieli płatnych katalogów. Ci, którzy nie wzięli na poważnie ostrzeżeń Google'a wylecieli z indeksu. Teraz przyszła kolej na większych graczy. Ci z kolei ukarani zostali obniżeniem wartości PR ( washingtonpost.com spadek z 7 na 5) za sprzedaż linków. Czy jest to poważny ruch ze strony Google ? Po pierwsze, na jakiej podstawie ocenia się, czy dane linki są płatne? Jeśli umieścimy na stronie linki do stron ludzi, których cenimy, a wśród nich te, które sprzedaliśmy, skąd wiadomo, które są płatne? Mamy umieszczać znacznik nofollow przy każdym wychodzącym linku, tak jak to czyni większość platform blogowych? Jakie znaczenie będą miały takie linki, przecież chcemy promować wartościowe strony na naszych wartościowych serwisach, nikt z nas nie pozwoli sobie na umieszczanie śmieciowych linków tam, gdzie odwiedzający nas mogliby być tym zdegustowani. Po drugie, dlaczego to właśnie Google miałby sprawować monopol w kwestii płatnego sprzedawania linków? Bo jest monopolistą? Bo wyszukiwarka to jego zabawka i będzie robił z nią to co mu się podoba? Zapomina się tylko o jednym istotnym elemencie. Gdyby nie internauci i właściciele stron internetowych, w tym także Ci sprzedający linki, to dzisiaj Google na pewno nie byłoby w tym miejscu, w którym jest. To my internauci zagłosowaliśmy na Google, jeśli zmiany będą szły nadal w tym kierunku, to zagłosujemy za kimś innym, a ktoś taki na pewno wykorzysta tą okazję nie popełniając błędów poprzednika.

Tutaj dla przykładu jedna z moich domen, której PR3 został wyzerowany. Zielony pasek traci na swym znaczeniu, bo w żaden sposób (poza może prestiżowym) nie dotknęło to mojej domeny. Pytanie tylko za co? Linki z katalogów? Precli? A może te wychodzące? Do stron może nie powiązanych tematycznie, ale zarazem wartościowych. I nikt za te linki nie zapłacił. Ale kogo to obchodzi...

środa, października 24, 2007

Sposób na drupalowego precla cz. 2

Nareszcie znalazłem chwilę na kontynuację artykułu o tworzeniu precla na Drupalu. Ostatnio skończyłem na zakładce Zarządzaj --> Budowa witryny --> Menu. Kolejna część budowy precla to włączenie niezbędnych modułów. Tutaj na pewno przyda się moduł locale, dzięki któremu użytkownicy precla mogą zmieniać język interfejsu. W tym przypadku na pewno dodamy język polski i pozostawimy język angielski jako opcjonalny.

Moduł Menu - umożliwi nam swobodne manipulowanie elementami paska nawigacyjnego.

Moduł Path - zmienia ścieżki do segmentów ( tutaj na pewno przyda się do tworzenia przyjaznych linków).

Moduł Ping - do pingowania naszego precla (można stosować w połączeniu z modułem Drupal).

Moduł Profile - do obsługi profili zarejestrowanych użytkowników.

Moduł Search - nie wymaga tłumaczeń.

Moduł Statistics - opcjonalnie.

Moduł Taxonomy - kluczowy moduł do tworzenia kategorii (patrz: Menu w części pierwszej)

Moduł Throttle - opcjonalnie, w celu kontroli przeciążenia precla w dalekiej przyszłości, kiedy to tysiące botów będą dziennie próbowały dodać swoje arty ;)

Skórki - tutaj kwestia gustu.

Zakładka Zarządzaj > Zarządzanie zawartością

Kanały RSS - tutaj ustawiamy jak nam się podoba, jeśli chcemy mieć otwarte kanały

Kategorie - to tutaj będziemy tworzyć nasze kategorie oczywiście. Zaczynamy od Dodaj Słownik. Pojawią nam się nowe pola do wypełnienia. Tytuł to oczywiście Kategorie (lub inne określenie kategorii), ewentualny opis słownika. Rodzaj zawartości oznaczamy jako artykuł, hierarchia jako wyłączony (chyba, że będziemy tworzyć podkategorie), poniżej zaznaczamy checkbox Wymagany i dajemy dodaj. Kiedy mamy już swój słownik, możemy zacząć dodawanie do niego terminów. Tutaj wpisujemy nazwę/tytuł i opcjonalnie opis. Terminy staną się naszymi kategoriami, pamiętajmy, aby nazwy kategorii, jako terminów słownika pokrywały się z elementami menu Kategorie. Trochę to zagmatwane, ale ważne, że działa :)

Rodzaje zawartości - są dwa typy, page i story. Osoby dodające artykuły będą dodawać jedynie story (page pozostawiamy dla siebie tylko, np. na ewentualny regulamin precla). Do preclów dodają Polacy, więc można element story edytować. Ustawiamy nazwę na Artykuł, typ pozostawiamy jako story. Tutaj jak najbardziej powinniśmy wypełnić opis, możemy w nim w skrócie przekazać np. ile linków może być w treści, co akceptujemy w artykule, czego nie. Na koniec Domyślne opcje ustawiamy jako Na stronie głównej i to tyle w tej części.

Ustawienia wpisów - tutaj ustawiamy ilość wpisów na stronie głównej (tradycyjnie można na 10 ustawić), ograniczenia długości skrótu, jeśli nie chcemy, aby cały pojawiał się na stronie głównej oraz podgląd tekstu (opcjonalny, wymagany) przed dodaniem arta.

Zawartość - to będzie najczęściej odwiedzane przez nas miejsce. Tutaj będą pojawiać się nowo dodane artykuły ze statusem nieopublikowany (jeśli moderujemy precla), stąd możemy go opublikować, zmienić arta lub jego kategorię, usunąć.

To na razie tyle, w kolejnej części omówiona konfiguracja witryny, zarządzanie użytkownikami i dzienniki zdarzeń.

piątek, października 12, 2007

Update PR Toolbar

W zasadzie powinien już się zbliżać, chociaż nigdy nie wiadomo kiedy dokładnie do niego dojdzie. Zauważalne są już pierwsze dziwne przetasowania w wynikach wyszukiwania. Jako, że dziś piątek, dla maniaków śledzenia toolbarowego PR polecam zgadywankę w PR Prediction Tool, czyli przewidywanie PR po nadchodzącym updacie. Można sobie sprawdzić stronki i poprawić bądź zepsuć humor, choć jak wiadomo toolbarowy PR nie ma większego znaczenia, poza psychologiczny i/lub marketingowym. Gdyby wszystko miało być tak pięknie jak obiecuje narzędzie, wbiłbym trzy portale klienckie na PR5, swoich około pięciu na PR4 (włączając ten blog), jednego precla na PR3, drugiego na PR2. W sumie, z jednej strony nieźle, z drugiej widzę, że trzeba popracować dalej nad linkami systematycznie, bo niestety cześć stron wbitych do top10 ostatnio tkwi w miejscu i ani drgnie w górę.

środa, października 10, 2007

Porządki

Odchudziłem dziś trochę narzędziownię bloga, część linków przestała być z czasem przydatna, część przestała działać, także pozbyłem się ich. Porządki także dotknęły google analytics, gdzie w końcu uporządkowałem domeny oraz dodałem nowe w kolejce. Dziś też zacząłem linkować w katalogach kolejnego precla, a w preclach kolejne strony. Czekam tylko na pozytywne efekty ostatnich prac. Wciąż niestety nie znajduję czasu na kolejną część poradnika stawiania precla na drupalu, ale przyjdzie i czas na to, ale niestety raczej na pewno nie przez najbliższe dziesięć dni.

wtorek, października 09, 2007

Pracowity weekend

Jak już pisałem wcześniej, powstał precel na mocnych linkach, w niedzielę dołożyłem kolejny na WP. W poniedziałek nastąpił update spisu precli, dzięki czemu moje nowe znalazły się tuż na początku listy, co zaowocowało zwiększoną ilością wpisów. Jeszcze większe oblężenie jest w podlinkowanych już preclach, co cieszy. Kilka stronek ruszyło w górę lub też utrzymało dobre wysokie pozycje, dzięki czemu wzrósł taże traffic na nich. Dzisiaj praktycznie skończyłem podlinkowanie tego bloga, jeszcze jutro tylko pół godzinki i koniec. Wczoraj też skończyłem dodawanie jednej z domen do precli, a więc czas najwyższy na nowe strony do katalogów i precli.

Przy okazji przyjrzałem się kilku preclom opartym na Joomli. Przeszło mi przez myśl stworzenie też jednego dla testów, ale jakoś nie do końca jestem przekonany do tego rozwiązania, na pewno nie będę traktował Joomli jako priorytetu w tym momencie.

niedziela, października 07, 2007

Nowe precle

Postanowiłem sprawdzić skrypt Mocnych Linków i postawiłem wczoraj na nowej domenie precla. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem prostoty instalacji, konfiguracji i działania. Dodatkowo wbudowany jest moduł sprawdzający duplicate content (teraz już wiem, dlaczego tak mało MLi przyjmuje moje arty), aczkolwiek zasadniczo nie będę z niego korzystał w celu wyrzucania zduplikowanych artów.

Dzisiaj na kolejnej domenie powinien powstać także kolejny precel, tym razem na starym, dobrym skrypcie WP.

czwartek, października 04, 2007

Oszuści w preclach

Każdego dnia spotyka nas wiele niemiłych niespodzianek ze strony osób z tzw. "branży". Tym razem doszło do tego, że właściciele co poniektórych precli pazerni na content i nie zważający na ciężką pracę innych osób podmieniają linki we wpisach na swoje własne. Spotkałem się już z oszukiwaniem klientów, bądź to dla większej kasy, bądź też wykorzystywanie ich niewiedzy i umieszczanie na ich stronach ukrytych linków bez wiedzy klienta. Teraz na domiar złego dochodzi do oszukiwania konkurencji, a to na pewno nikomu nie popłaci. Jak tylko pojawi się czarna lista precli, w których dokonuje się tego typu akcji nie zawaham się opublikować jej tutaj ku przestrodze innych osób, które z mozołem pracują dla swoich klientów.

środa, października 03, 2007

Copywriting

Słowo daję, miałem nadzieję, że pisanie artów promocyjnych z ręki nie będzie rodziło się w tak wielkich bólach. Trafiłem na najcięższy przypadek (a może to po prostu moja ambicja), gdzie nie tylko muszę napisać dużo, szybko i po angielsku, ale w dodatku ciężko tutaj o uniknięcie pokusy kopiowania fragmentów gotowych tekstów z innych serwisów. Jednak postanowiłem, że tak będzie i tyle, nie dam wyszukiwarkom najmniejszego pretekstu do wrzucenia stron do suplementala. Miejmy tylko nadzieję, że już za rok będzie można liczyć na solidne zaplecze anglojęzyczne.

Odwrotnym przypadkiem jest na pewno przykład agregatora RSS-ów. Tutaj mamy dokładne kopiowanie, za to dużo, szybko, bez wysiłku. Generator zbiera każdego dnia kilkadziesiąt nowych wpisów, dzięki czemu site strony powoli, aczkolwiek stabilnie rośnie.

Od dziś wziąłem się też ostro za podlinkowanie tego bloga, zobaczymy na ile załapie się na zbliżający się update PR.

wtorek, października 02, 2007

Live i Yahoo gonią Google

Ostatnio dało się zauważyć zmianę interfejsu wyszukiwarki Live. Za nią podążyło także Yahoo. Obie wyszukiwarki starają się nadążać za Google we wdrażaniu nowych rozwiązań. Zarówno Microsoft, jak i Yahoo zdecydowały się na pełną integrację specyfikacji Web 2.0 w wynikach wyszukiwania starając się zwracać jak największą ilość danych generowanych na stronach, a więc nie tylko prostych wyników, ale także map i obrazów. Yahoo mimo prostego interfejsu wdrożył także już w fazie wyszukiwania (za pomocą drop down menu) tzw. related keywords suggestions, czyli podpowiedzi bardziej szczegółowych fraz, które mają użytkownikowi ułatwić szybsze wyszukanie pożądanej informacji. Niestety Yahoo wciąż ignoruje polskie wyniki i polską geolokację.

Nowe zaplecze, płatne precle

Minął już ponad rok od kiedy zajmuję się SEO. W tym czasie moja wiedza nt. marketingu internetowego znacznie się wzbogaciła, choć na pewno nie w każdej dziedzinie, w której bym się tego życzył. Jedyną rzeczą, której tak naprawdę mi dziś brakuje, to solidne zaplecze. Ale to buduje się, mozolnie, aczkolwiek systematycznie jego siła rośnie. Mówię tutaj oczywiście o zapleczu na rynek polski. Pora postawić kolejny krok. Tym razem będą to podwaliny pod zaplecze anglojęzyczne, które mam nadzieję będzie rosło w tempie równie dobrym, a nawet i lepszym niż polskie. To pozwoli na rozwinięcie skrzydeł i jaśniejsze spojrzenie w przyszłość. Poczynione zostały już pierwsze przygotowania i prace zaczynają nabierać zdecydowanie tempa.

Tak trochę w innym klimacie, aczkolwiek nie do końca. Właśnie zakończyłem linkowanie jednej z domen w preclach. Przeglądając całą listę natknąłem się na multum precli postawionych na mocnych linkach, których właściciel postanowił pójść najkrótszą linią oporu i masowo użył szablonu. Sęk w tym, że zażyczył sobie odpłatności za umieszczenie linka w swoich preclach. Odpłatność za linki nie jest niczym nowym w katalogach i preclach anglojęzycznych, sam pewnie kiedyś zdecyduję się na ten krok, aczkolwiek wciąż daleko mi do niego. Do czego piję. Wprowadzanie odpłatności ma sens tylko i wyłącznie tam, gdzie katalog/precel stoi na solidnej domenie, z odpowiednim stażem (patrz aging delay) i mocno podlinkowanej, często odwiedzanej przez roboty. Tą drogą właściciel precla pobiera należność za szybkie zaindeksowanie linka, który równocześnie nie będzie mało wartościowym, o niewielkiej sile. Może to sposób na naiwnych, ale ilu takich się znajdzie ? A jeśli już, to prędzej czy później płatnik zauważy jego mierność i jak zwykle oberwie się całemu środowisku. Akcje tego typu plus spam w najgorszym wydaniu ze strony innych, czynią nasze polskie SEO niezbyt wyszukanym i nie dziwię się, że pracownicy Google'a mają nas na oku. Ale to tyle moich żali w temacie, bodajże po raz któryś poruszanym.

W najbliższym czasie powinna pojawić się kolejna część tutoriala dla precli na Drupalu. Na liście polskich precli zauważyłem bodajże jedynie sześć innych precli na drupalu i powiem szczerze, ich budowa zniechęciła mnie do dodania stron. Nie miały w sobie niczego, co chociaż trochę przypominałoby katalog bądź precel. Mam nadzieję, że po kolejnym updacie spisu precli mój nowy również pojawi się na liście. Dla zainteresowanych podaję linka: Droopie . Życzę miłego dodawania.

poniedziałek, października 01, 2007

Będzie politycznie ...

Zbliża się w naszym kraju czas wyborów, do których pozostało niespełna trzy tygodnie. Jako, że jestem osobą, której nieobojętny jest los mojego kraju i nie kryję niezadowolenia z obłudy ostatnich dwóch lat, postanowiłem, że blog przyłączy się do akcji "Schowaj babci dowód". Cel akcji szczytny, bo środki zostaną przekazane na pomoc dzieciom. Przy okazji pojawia się możliwość zaprotestowania przeciwko dzieleniu społeczeństwa, kupowaniu głosów tanią wyborczą kiełbasą, wstydliwych koalicji, jeszcze większemu wstydowi na arenie międzynarodowej. Dzisiejsza debata dwóch panów K. jeszcze bardziej utwierdziła mnie w tej decyzji. Mówię stanowcze NIE dla rewanżyzmu za wszelką cenę, walce z przeszłością za cenę przyszłości, naszej przyszłości, nas, młodych ludzi, bo to o nas zapomina się coraz częściej budując ten kraj.